موسیقی, سه تار

چه سه تاری خوب است؟

چگونه تشخیص دهیم چه سه تاری خوب است؟

چه سه تاری خوب است؟! اگر یک هنرجوی مبتدی هستید یا قصد دارید به زودی سه تار را شروع کنید حتماً اولین چالش ذهنی شما این است که چه سه‌تاری مناسب شماست و با چه ساز سه‌ تاری باید کلاس موسیقی خود را شروع کنید؟!

در ادامه چند راهکار کاربردی برای تشخیص سه‌تار خوب و مناسب ارائه می دهیم تا انتخاب درست و عاقلانه تری داشته باشید.
الیته ناگفته نماند اگر مدرس سه تار مطمئن و مورد اعتمادی پیدا کردید حتماً از نظر و راهنمایی و مشاوره ایشان برای انتخاب ساز بهره ببرید.

١- مُهر ساز

مهر سه تار که به شکل مهری داغ و سوخته عموما کنار دسته یا گاهی روی دسته حک میشود بیانگر این‌است که چه فردی و استاد سازگری ساز مورد نظر را ساخته است و بسته به شهرتِ آن فرد در ساخت سازهای خوب قیمت ساز بالاتر است.
البته ناگفته نماند گاهی سازگَرانی جوان تر که کمتر شهرت دارند و در ابتدای راه ساخت ساز هستند نیز سه‌تار هایی نه چندان کمتر از اساتید صاحب نام می سازند که طبعا قیمت کمتری دارند و البته انتخاب های خوبی برای شروع و یا حتی ادامه نوازندگی سه‌ تار هستند.

٢- تقارن کاسه ساز:

به کاسه سه‌ تار خوب نگاه کنید و دقت کنید دو طرف کاسه با یکدیگر در تقارن باشند و به اصطلاح عامیانه سه تار مورد نظر کجی یا فرورفتگی نامتقارن در کاسه نداشته باشد.
این بیانگر این است که سازنده سه تار شما از حد اقل های دانش ساختن سه‌تار بهره مند بوده است.

٣- فاصله سیم تا دسته سه‌تار

به این فاصله «اَکشن» می گویند.
اگر فاصله سیم با دسته زیاد باشد انگشت گذاری روی دسته ساز سخت و گاهی فالش (ناکوک) خواهد بود و اگر سیم به دسته سه تار زیاد نزدیک باشد و چسبیده باشد صدایی گِز مانند در طول اجرا خواهد داشت که ناخوشایند خواهد بود.

۴- صاف بودن دسته‌ی سه تار

دسته ساز سه تار را خوب نگاه کنید.
چند نوع خمیدگی ممکن است به وجود آید:
خم شدن دسته سه تار به داخل( شبیه قوسْ شمشیر)
یا پیچیده شدن و کمی تاب برداشتن دسته که باعث می شود قسمت گوشی ها کمی کج شود.

جمع بندی:


درباره سه تار خوب نکات بسیاری علاوه بر این ها هست، اما این نکات راهکاری ساده را برای هنرجویی که هیچ توانی از نواختن ندارد فراهم می کند تا در نگاه اول یک‌ سری از الزامات سه‌تار خوب را درک کند.

به امیدِ دلنواخته هایی با احساس برای آینده تک‌تک شما هنرجویان سه تار که به تازگی گام در راه فراگیری موسیقی نهادید.

 
 

 

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *