تئوری موسیقی, سه تار, موسیقی

4 نکته برای ناخن سه‌تار نوازان

در این مقاله 4 نکته برای ناخن سه‌ تار نوازان را به شما خواهم گفت، با من همراه باشید.

سه‌ تار سازی ایرانی با صدایی لطیف و نه چندان بلند است که مناسب خلوت شخصی نوازنده و دارای احوالاتی عرفانی است.

سازی است که از بیشترین استقبال میان هنرجویان موسیقی ایرانی برخوردار است.

آثار زیبای مرحوم استاد ذوالفنون با همراهی آواز های ستودنی استاد شهرام ناظری در سال‌های پایانی دهه شصت و نیز دهه هفتاد در بیشتر رواج یافتن این ساز بین مردم ایران نقش داشته است.
این ساز با صدای مهربان،ت وسط ناخن انگشت اشاره نواخته می‌شود و فرم، شکل و جنس ناخن در ایجاد صدا در سه‌تار نقش مهمی دارد.
در ادامه به بررسی پاره ای موضوعات پیرامون ناخن سه‌تار می‌پردازیم:

١-ناخن با سرِ گرد:

در این شکل ناخن حدود ٢ الی سه میلی‌متر بالاتر از پوست انگشت اشاره قرار می‌گیرد و سری دایره ای با هلال مانند دارد. این شکل ناخن صدایی لطیف ایجاد می‌کند و بیشتر مناسب نوازندگانی است که از وسط ناخن به سیم سه تار می‌نوازند و پشت دست آنها رو به سمتِ مخاطبی است که رو‌به رویشان نشسته است.

٢-ناخن با سر صاف

در این شکل از ناخن سه تار، ناخن حدود ٣ الی ۵ میلی متر بالاتر از پوست انگشت اشاره طول دارد و با کمک سوهان ناخن، سر ناخن صاف طراحی می‌شود و تصویری مستطیل یا مربع گونه را القا می‌کند.

این شکل ناخن عموما توسط نوازندگانی انتخاب می‌شود که پشت دست رو به صورت خودشان ( رو به بالا) است و از کناره‌ی انگشت اشاره برای نواختن روی سیم سه تار استفاده می‌کنند.
صدایی لطیف اما قاطع ایجاد می‌کنند و در ایجاد تک سیم های شفاف نیز برایشان مناسب است.

٣-اهمیت جنس ناخن

برخی از نوازندگان با مشکلاتی مانند قوز برداستن ناخن، پوسته پوسته شدن، نازک و شکننده شدن مواجه‌اند که یقینا بهترین راهکار توسط پزشک متخصص پوست به آنها ارائه می‌شود، اما نکات ساده ای مانند لوسیون های تقویت کننده ناخن، استفاده از وازلین روی ناخن، استفاده از محلول گلیسیرین و لیمو می‌تواند کمک مؤثری برایشان باشد.

ولی باز تأکید می‌کنم که نقش یک معاینه دقیق توسط پزشک به هیچ وجه قابل انکار نیست.

۴-ناخنک ها

ناخنک ها قطعاتی فلزی یا پلاستیکی یا از جنس شاخ هستند که مانند انگشتی در نوک انگشت اشاره قرار می‌گیرند و به جای ناخن صدا ایجاد می‌کنند.
برای افرادی که ناخن آنها بلند نمی‌شود یا صدای مطلوب نمی‌دهد یا وضعیت شغلیشان به گونه ای است که نمی‌توانند ناخن خود را بلند کنند یقینا گزینه ای است که می‌تواند روند سه تار نوازی را برای آنها تسهیل کند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *